Aktualizacja: 23.09.2018 14:58
Slawkow, Polska
deszcz
14.2°C, deszcz
Odczuwalna 14.2
1015 hPa
62%
7.9 km/h
1mm
16:00
23.09
ico
15 °C
19:00
23.09
ico
14 °C
22:00
23.09
ico
15 °C
01:00
24.09
ico
15 °C
04:00
24.09
ico
9 °C
07:00
24.09
ico
7 °C
10:00
24.09
ico
8 °C
13:00
24.09
ico
10 °C
16:00
24.09
ico
10 °C
19:00
24.09
ico
9 °C
22:00
24.09
ico
7 °C
01:00
25.09
ico
5 °C

Youtube

Menu

II Kolejowe Forum Gospodarcze w Krakowie

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
W środę 12 września w Krakowie odbyła się druga edycja Kolejowego Forum Gospodarczego, którego organizatorem i gospodarzem była spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Tematami wystąpień i debaty był potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją oraz rola szlaków kolejowych w transporcie towarów. W wydarzeniu wzięli udział przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski. Na zaproszenie prezesa PKP LHS w forum uczestniczył również burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.
Krzysztof Kozieł
Foto: Krzysztof Kozieł
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty

W 2017 roku wartość eksportu z Polski do Chin wyniosła 3,35 mld dolarów. Oprócz rosnącego eksportu miedzi jednym z filarów wzrostu jest żywność. Barierami dla eksporterów żywności jest jednak długi okres transportu morskiego oraz wysoki koszt frachtu lotniczego. O alternatywie – kolejowym szlaku, który pozwala ominąć rosyjskie embargo – rozmawiali w Krakowie na II Kolejowym Forum Gospodarczym przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

– Naszą ofertę kierujemy zarówno do eksporterów, jak i importerów, dla których istotny są czas i miejsce dostawy, regularne połączenia oraz możliwość bezpośredniego transportu do lub z Polski linią szerokotorową. Korzystając z transportu kolejowego, mogą 2-3 krotnie skrócić czas transportu i przyspieszyć obrót towarów i kapitału – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

W 2016 roku Polska importowała z Chin towary o wartości 22,6 mld dolarów, a eksport wyniósł ok. 10 procent tej kwoty, przy czym największą pozycję w eksporcie żywności z Polski do Chin stanowiło mięso drobiowe o wartości 33 mln dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do 2015 roku o 19 procent. W 2017 r. z Polski wyeksportowano 1,4 mln ton produktów drobiowych, co oznacza 10 proc. wzrost rok do roku. Istotną pozycję stanowiły mleko i przetwory mleczne o łącznej wartości 35 mln dolarów. W imporcie dominowały maszyny i urządzenia (53%).

– Przewoźnicy szacują, że liczba kontenerów z dalekiej Azji będzie rosła w tempie ok. 15 proc. rocznie – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. i przewodniczący rady nadzorczej PKP LHS. – Dlatego tak ważne są działania PKP LHS, która tak szybko i skutecznie realizuje plan modernizacji infrastruktury i taboru, co pozwoli na wykorzystanie w pełni potencjału linii szerokotorowej – dodaje Mirosław Antonowicz.

PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku również od strony inwestycyjnej. W styczniu 2018 r. podpisana została umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć jej przepustowość. Uruchomione zostało nowoczesne centrum sterowania Zamość Bortatycze. Do końca października tego roku mają zakończyć się również prace związane z automatyzacją ruchu na stacji Sławków. W sierpniu, na kilka miesięcy przed terminem, Spółka odebrała 10 zmodernizowanych lokomotyw 311Da. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.

II Kolejowe Forum Gospodarcze składało się z dwóch głównych części: sesji „Potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą a Azją” oraz debaty poświęconej roli szlaków kolejowych w wymianie handlowej. Patronat nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Infrastruktury i Polskie Koleje Państwowe SA.

- Rosnące znaczenie sławkowskich terminali szerokiego toru jest także w punkcie uwagi Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na ukończeniu są prace nad strategią rozwoju metropolii, które trwają od kilku miesięcy. W dokumencie tym, wśród kilku projektów drogowych o znaczeniu metropolitalnym, wyznaczonych w najbliższych latach do realizacji, udało się również zapisać budowę łącznika drogowego pomiędzy Sławkowem a drogą ekspresową S1 w Sosnowcu. Mocno o to zabiegałem, wspólnie z prezydentami Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Celem tej drogi będzie usprawnienie obsługi transportowej sławkowskich terminali szerokiego toru i zlikwidowanie uciążliwości z tego tytułu dla mieszkańców Sławkowa  - wyjaśnia burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

foto: Krzysztof Kozieł

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Drukuj Drukuj do pdf

Polecamy

 Mapa

Mapa

Rozumiem

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w "Polityce prywatności"

Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.