II Kolejowe Forum Gospodarcze w Krakowie

Krzysztof Kozieł

II Kolejowe Forum Gospodarcze w Krakowie

Foto: Krzysztof Kozieł
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty

W środę 12 września w Krakowie odbyła się druga edycja Kolejowego Forum Gospodarczego, którego organizatorem i gospodarzem była spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Tematami wystąpień i debaty był potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją oraz rola szlaków kolejowych w transporcie towarów. W wydarzeniu wzięli udział przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski. Na zaproszenie prezesa PKP LHS w forum uczestniczył również burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

W 2017 roku wartość eksportu z Polski do Chin wyniosła 3,35 mld dolarów. Oprócz rosnącego eksportu miedzi jednym z filarów wzrostu jest żywność. Barierami dla eksporterów żywności jest jednak długi okres transportu morskiego oraz wysoki koszt frachtu lotniczego. O alternatywie – kolejowym szlaku, który pozwala ominąć rosyjskie embargo – rozmawiali w Krakowie na II Kolejowym Forum Gospodarczym przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

– Naszą ofertę kierujemy zarówno do eksporterów, jak i importerów, dla których istotny są czas i miejsce dostawy, regularne połączenia oraz możliwość bezpośredniego transportu do lub z Polski linią szerokotorową. Korzystając z transportu kolejowego, mogą 2-3 krotnie skrócić czas transportu i przyspieszyć obrót towarów i kapitału – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

W 2016 roku Polska importowała z Chin towary o wartości 22,6 mld dolarów, a eksport wyniósł ok. 10 procent tej kwoty, przy czym największą pozycję w eksporcie żywności z Polski do Chin stanowiło mięso drobiowe o wartości 33 mln dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do 2015 roku o 19 procent. W 2017 r. z Polski wyeksportowano 1,4 mln ton produktów drobiowych, co oznacza 10 proc. wzrost rok do roku. Istotną pozycję stanowiły mleko i przetwory mleczne o łącznej wartości 35 mln dolarów. W imporcie dominowały maszyny i urządzenia (53%).

– Przewoźnicy szacują, że liczba kontenerów z dalekiej Azji będzie rosła w tempie ok. 15 proc. rocznie – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. i przewodniczący rady nadzorczej PKP LHS. – Dlatego tak ważne są działania PKP LHS, która tak szybko i skutecznie realizuje plan modernizacji infrastruktury i taboru, co pozwoli na wykorzystanie w pełni potencjału linii szerokotorowej – dodaje Mirosław Antonowicz.

PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku również od strony inwestycyjnej. W styczniu 2018 r. podpisana została umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć jej przepustowość. Uruchomione zostało nowoczesne centrum sterowania Zamość Bortatycze. Do końca października tego roku mają zakończyć się również prace związane z automatyzacją ruchu na stacji Sławków. W sierpniu, na kilka miesięcy przed terminem, Spółka odebrała 10 zmodernizowanych lokomotyw 311Da. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.

II Kolejowe Forum Gospodarcze składało się z dwóch głównych części: sesji „Potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą a Azją” oraz debaty poświęconej roli szlaków kolejowych w wymianie handlowej. Patronat nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Infrastruktury i Polskie Koleje Państwowe SA.

- Rosnące znaczenie sławkowskich terminali szerokiego toru jest także w punkcie uwagi Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na ukończeniu są prace nad strategią rozwoju metropolii, które trwają od kilku miesięcy. W dokumencie tym, wśród kilku projektów drogowych o znaczeniu metropolitalnym, wyznaczonych w najbliższych latach do realizacji, udało się również zapisać budowę łącznika drogowego pomiędzy Sławkowem a drogą ekspresową S1 w Sosnowcu. Mocno o to zabiegałem, wspólnie z prezydentami Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Celem tej drogi będzie usprawnienie obsługi transportowej sławkowskich terminali szerokiego toru i zlikwidowanie uciążliwości z tego tytułu dla mieszkańców Sławkowa  - wyjaśnia burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

foto: Krzysztof Kozieł

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop