Masz problem z formalnościami? Zajrzyj na obywatel.gov.pl!

materiały prasowe

Masz problem z formalnościami? Zajrzyj na obywatel.gov.pl!

Foto: materiały prasowe
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy dla obywateli, np. jakie dokumenty trzeba wypełnić i gdzie się zgłosić, by złożyć wniosek o dowód. Obecnie na stronie można znaleźć kilkadziesiąt najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację publiczną. Serwis jest dalej rozwijany i aktualizowany. Administratorem strony jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

E-meldunek – kolejna e-usługa już działa
Każdy, kto mieszka w Polsce, musi pamiętać o obowiązku meldunkowym. Od 1 stycznia br. nie musimy iść do urzędu, aby to zrobić.

E-meldunek jest kolejną, uruchomioną przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, e-usługą ułatwiającą obywatelom kontakt z administracją. Bez konieczności wychodzenia z domu można już m.in. zamówić odpisy aktów stanu cywilnego i za to zapłacić, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.

Dzięki tej e-usłudze można zameldować się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy.  E - meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby.

Wprowadzenie zameldowania elektronicznego, a więc bez wychodzenia z domu, jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy o ewidencji ludności zainicjowanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

 

Warto sprawdzić ważność swojego dowodu osobistego
Nieważny dowód osobisty nie spełnia swoich funkcji, czyli nie potwierdza naszej tożsamości i obywatelstwa m.in. w kontaktach z urzędem. Dokument taki jest bezużyteczny w obrocie prawnym, ponieważ nie można się nim dłużej posługiwać. Nie załatwimy żadnych spraw w urzędzie czy na poczcie. W kwestiach wymagających weryfikacji tożsamości, możemy mieć problem z uzyskaniem kredytu bankowego, czy z dokonaniem zakupu ratalnego.

Jeśli dowód osobisty jest nieważny lub wkrótce upływa termin jego ważności trzeba złożyć wniosek o nowy dowód. Dowód osobisty jest wydawany bezpłatnie. Wniosek o jego wydanie można złożyć w dowolnym urzędzie gminy/miasta na terytorium Polski - niezależnie od miejsca zameldowania.

Wniosek o nowy dowód osobisty złożymy również przez Internet

Wniosek o nowy dowód można też złożyć elektronicznie. Na platformie Obywatel (www.obywatel.gov.pl) działa centralna usługa, dzięki której można załatwić sprawę związaną ze złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Aby skorzystać z tej usługi niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego, który pozwala potwierdzić tożsamość. Instrukcja założenia profilu zaufanego znajduje się również na platformie Obywatel (https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany).

Aby elektronicznie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego na  platformie Obywatel   należy odszukać w Katalogu „Dokumenty i dane osobowe” kartę usługi „Uzyskaj dowód osobisty”, a następnie ścieżkę „przez Internet”. Kolejnym krokiem jest kliknięcie w przycisk „Złóż wniosek o dowód osobisty”. Należy wybrać powód ubiegania się o dowód osobisty, a następnie urząd, w którym chce się odebrać gotowy dowód. Wnioskując o dowód osobisty, obywatel musi również dołączyć zdjęcie.

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop