Aktualizacja: 17.11.2018 08:02
Slawkow, Polska
pogodnie
-1.8°C, pogodnie
Odczuwalna -2
1037 hPa
86%
3.5 km/h
0mm
08:00
17.11
ico
-2 °C
11:00
17.11
ico
1 °C
14:00
17.11
ico
2 °C
17:00
17.11
ico
0 °C
20:00
17.11
ico
-2 °C
23:00
17.11
ico
-4 °C
02:00
18.11
ico
-4 °C
05:00
18.11
ico
-5 °C
08:00
18.11
ico
-5 °C
11:00
18.11
ico
1 °C
14:00
18.11
ico
2 °C
17:00
18.11
ico
-0 °C

Youtube

Menu

Testowy kontener wyruszył do Chin

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Jest krótszy od morskiego i ma stać się dobrą alternatywą dla innych szlaków – tak od jakiegoś już czasu mówi się o transkaspijskim korytarzu transportowym. Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa wspólnie z firmą Far East Land Bridge (FELB) wysłała właśnie pociągiem ze Sławkowa w Polsce do Urumczi w zachodnich Chinach pierwszy, testowy kontener.
Krzysztof Kozieł
Foto: Krzysztof Kozieł
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

Celem projektu jest przetestowanie nowej trasy kolejowej pomiędzy Europą a Azją, która stać się ma znacznie dogodniejszą alternatywą niż połączenie morskie czy lotnicze. – Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków „just-in-time” – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

W sobotę 23 czerwca w odprawie testowego ładunku na terenie Euroterminala Sławków, poza przedstawicielami PKP LHS i firmy FELB, wziął udział również burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk i przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak.

– Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany dotyczące wykorzystania najbardziej na zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1520mm – dodaje Wilhelm Patzner, Chief Executive Officer FELB. Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza, że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin. Włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach – dodaje Patzner.

Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa w Polsce, gdzie zlokalizowany jest najdalej na zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. Według szacunków, w 2020 roku koleje kazachskie przewiozą 800 tysięcy kontenerów zmierzających z Chin do Europy.

Ogromną wagę wydarzenia zauważają też władze samorządowe Sławkowa. – Wpisuje to nasze miasto niezwykle mocno w transkontynentalne trasy transportowe. Mamy szansę jeszcze mocniej zaistnieć w wymiarze międzynarodowym. Dla nas to również następny, bardzo silny argument przemawiający za tym, że budowa łącznika drogowego pomiędzy Sławkowem a drogą S1 w Sosnowcu powinna być uznana za strategiczną inwestycję dla całego regionu i kraju, finansowaną przy udziale rządowym – podkreśla burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.


Autor: Rafał Adamczyk

foto: Krzysztof Kozieł

 

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Drukuj Drukuj do pdf

Polecamy

 Mapa

Mapa

Rozumiem

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w "Polityce prywatności"

Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.