Wspólnym głosem o budżecie państwa

UM Sławków

Wspólnym głosem o budżecie państwa

Foto: UM Sławków
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

O najważniejszych potrzebach inwestycyjnych miast i gmin regionu w kontekście prac nad budżetem państwa na 2021 rok rozmawiali w poniedziałek zagłębiowscy parlamentarzyści i samorządowcy. Spotkanie zorganizowane w formie wideokonferencji poświęcone było głównie projektowi budżetu na 2021 rok.

Parlamentarno-samorządowa grupa to ponadpartyjna inicjatywa, której celem jest bieżąca współpraca pomiędzy posłami, senatorami i samorządowcami z terenu Zagłębia Dąbrowskiego. Do udziału w niej zaproszeni zostali wszyscy posłowie i senatorowie z tego obszaru.

W spotkaniu 9 listopada wzięło udział pięciu posłów (wicemarszałek sejmu Włodzimierz Czarzasty, Rafał Adamczyk, Mateusz Bochenek, Barbara Dolniak, Wojciech Saługa) oraz senatorka Joanna Sekuła.

- W imieniu mieszkańców Sławkowa poprosiłem parlamentarzystów o uwzględnienie w projekcie budżetu państwa środków na zadanie związane z budową łącznika drogowego, który rozwiązać ma problem ruchu samochodów ciężarowych poruszających się ulicami Sławkowa i Strzemieszyc do terminali szerokiego toru. Chodzi o koncepcję, dotyczącą budowy połączenia drogowego pomiędzy DK94 a Euroterminalem. Koszt tej inwestycji to około 200 mln zł – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

Poza kwestiami dotyczącymi budżetu państwa na 2021 rok uczestnicy spotkania omawiali również bieżące kwestie związane problemami samorządów. Wśród nich burmistrz Rafał Adamczyk poruszył konieczność zmiany przez parlament zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które weszły w życie 1 stycznia 2017 roku. Zwiększają one zakres zwolnień z podatków lokalnych dla działek zajętych pod infrastrukturę kolejową, co skutkuje dramatycznym uszczupleniem dochodów między innymi sławkowskiego samorządu. Nieprecyzyjne zapisy ustawy umożliwiają szeroką ich interpretację, w wyniku czego podmioty prywatne, będące właścicielami infrastruktury kolejowej, uzyskują kolejne zwolnienia podatkowe. Problem ten w szczególny sposób dotyka właśnie Sławkowa, jako miasta leżącego na styku ważnych korytarzy kolejowych, w tym szerokiego toru. W przypadku miasta głównym źródłem dochodów własnych jest właśnie podatek od nieruchomości związanych z infrastrukturą kolejową terminali przeładunkowych. Uzyskiwane przez prywatne podmioty zwolnienia podatkowe wpływają na ograniczenie możliwości świadczenia usług publicznych i realizację programów rozwojowych. Jednocześnie społeczność lokalna ponosi wysokie obciążenia związane z obsługą transportu kolejowego w postaci ruchu samochodów ciężarowych czy hałasu.

 

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop