Skrzyżowanie do poprawki?

Krzysztof Kozieł (archiwum)

Skrzyżowanie do poprawki?

Foto: Krzysztof Kozieł (archiwum)
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

Czy na skrzyżowaniu ulic Obrońców Westerplatte i Hallera stanie sygnalizacja świetlna? A może powstanie tutaj rondo? Pomysłów jest kilka. Wszystkie są konsekwencją stłuczek i wypadków, do jakich w tym miejscu dochodzi od wielu już lat.

Mieszkańcy okolicznych domów mają już dość pisku hamulców i dźwięku zgniatanej karoserii. W połowie października na feralnym skrzyżowaniu doszło do zderzenia samochodu osobowego z autobusem linii 634. Wypadek mógł skończyć się tragicznie. Na szczęście autobusem podróżowało tylko kilkoro pasażerów i żadnemu z nich nic się nie stało, do szpitala trafili jednak kierowcy obu pojazdów.

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu w teorii jest dość oczywista. Kierowcy poruszający się należącą do powiatu ulicą Obrońców Westerplatte znajdują się na drodze podporządkowanej. Obok cmentarza krzyżuje się ona z gminną ulicą Hallera, która jest drogą z pierwszeństwem. Niestety, mimo oznakowania i zamontowanego niedawno lustra, nagminnie dochodzi tu do wymuszania pierwszeństwa. Jadący ulicą Hallera kierowcy zwykle nie są w stanie odpowiednio wcześnie zareagować na wyłaniający się z drogi podporządkowanej pojazd. W rezultacie o wypadek nietrudno.

Problem ciągnie się od wielu lat, a zdarzenia drogowe do jakich dochodzi w tym miejscu są prawdziwym utrapieniem. Próbowano już go rozwiązać poprzez zmianę organizacji ruchu, ale nie wpłynęło to na statystyki wypadków. Teraz sytuacja może się zmienić. Władze Sławkowa wystąpiły właśnie do starostwa z inicjatywą spotkania, w trakcie którego ma zostać wypracowany wariant optymalnego rozwiązania tego problemu.

– Ponieważ skrzyżowanie ma charakter powiatowo – gminny, zaproponowaliśmy starostwu podjęcie wspólnych działań w tej sprawie. Możliwości jest kilka. Potencjalnie oczywiście można zastanowić się nad wprowadzeniem tu sygnalizacji świetlnej lub budową ronda. Każdy wariant poprawiający bezpieczeństwo kierowców i pieszych musi być dokładnie przeanalizowany. Oczywiście za opracowaniem koncepcji muszą iść konkrety. Jako samorząd miasta deklarujemy współfinansowanie tej powiatowo – miejskiej inwestycji w wysokości połowy jej kosztów. W związku z realnym zagrożeniem, z jakim mamy tu do czynienia stosowną dokumentację projektową wykonać trzeba w przyszłym roku. Tu również gwarantujemy pokrycie połowy kosztów jej wykonania – podkreśla burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

Spotkanie przedstawicieli miejskich i powiatowych służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg ma być pierwszym krokiem do rozwiązania problemu niebezpiecznego skrzyżowania. Do czasu wyboru i realizacji odpowiedniego wariantu kierowcom poruszającym się ulicami Obrońców Westerplatte i Hallera pozostaje więc zdejmowanie nogi z gazu i bezwzględne stosowanie się do znaku „stop”.

 

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop