Baza Danych Odpadowych – ważne informacje
![{[description]}](https://www.slawkow.pl/uploads/modules/articles/thumbs/1920_500_crop_q80_837-449-crop-q80-837-449-crop-q80-837-449-crop-q80-iko-slawkow-1a-36-17.jpg)
W związku z duża liczbą pytań dotyczących Bazy Danych Odpadowych, Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami informuje, że w dniu 30 grudnia 2019 r. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. (Dz.U. 2019, poz. 2531).
W obowiązującym dotychczas rozporządzeniu tylko 18 grup odpadów było zwolnionych z ich ewidencjonowania, teraz liczba ta wzrosła do 46 grup. Rozporządzeniem zmieniono także ilości odpadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, co jest szczególnie istotne w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, które wytwarzają stosunkowo małe ich ilości.
Na mocy nowego rozporządzenia minister klimatu zwolnił z obowiązku prowadzenia ewidencji między innymi część wytwórców odpadów opakowaniowych. Odpady z grupy 15 powstają często w wyniku rozpakowywania opakowań zbiorczych – w przypadku małych przedsiębiorstw takie odpady powstają w niewielkich ilościach. Regulacje w tym zakresie dotyczą w szczególności właścicieli sklepów, biur i innych punktów handlowych, do których produkty dostarczane są w opakowaniach zbiorczych (np. w kartonach, opakowaniach z tworzyw sztucznych itp.).
Nowe rozporządzenie ministerstwa klimatu wyłącza także z obowiązku prowadzenia ewidencji część grup odpadów niebezpiecznych. Wśród nich znajdują się m. in. zużyte urządzenia zawierające elementy niebezpieczne, baterie zawierające rtęć czy opakowania z metali zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone. Te ostatnie są szczególnie istotne z punktu widzenia zakładów kosmetycznych czy fryzjerskich, w którym takie opakowania są powszechnie używane. Należy jednak pamiętać, że jeżeli w wyniku prowadzonej przez siebie działalności wykonuje się zabiegi w związku z którymi pojawiają się odpady medyczne (które są odpadami niebezpiecznymi) – takie firmy muszą znaleźć się bezwzględnie w BDO.
Warto zaznaczyć, że zmiana rozporządzenia jest szczególnie istotna z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw, w których eksploatowane są także drukarki lub świetlówki, które nie będą musiały z powodu ich posiadania rejestrować się w BDO, o ile nie przekroczą odpowiednich ilości tych odpadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji.
Pełny tekst rozporządzenia do pobrania - KLIKNIJ.