Ruszają prace na drogach
Prawie milion złotych przeznaczy miasto w 2018 roku na remont dróg gminnych. Wykonana zostanie również inwestycja przebudowy drugiego odcinka powiatowej ulicy Kolejowej, na który samorząd Sławkowa przekaże powiatowi 150 tys. zł. Drogowcy już rozpoczęli łatanie ubytków. Nową nawierzchnię asfaltową na wybranych odcinkach dróg wykona natomiast firma, która wyłoniona zostanie w drodze przetargu.
W ramach wieloletniego programu kompleksowych remontów dróg gminnych przewidziane zostały prace między innymi na odcinkach ulic: Biskupia, 23 Stycznia, PCK, Jagiellońska, Wiejska, Miedawa, Konarowa, Chwaliboskie, Niwa i Burki. W przypadku ulicy Biskupiej zostanie także przeprowadzona wymiana kolejnego odcinka starej sieci wodociągowej między ul. Staropocztową i ul. Piekarską, co pozwoli na dalsze ograniczanie strat wody.
Aktualna kadencja jest rekordowa pod względem zakresu prac na miejskich drogach, których w Sławkowie w sumie jest prawie 48 km. Jak wygląda to w zestawieniu z poprzednią kadencją? W latach 2011 – 2014 na remonty dróg gminnych przeznaczono tylko nieco ponad 648 tys. zł. W ciągu pierwszych trzech lat bieżącej kadencji na wszystkie rodzaje remontów dróg gminnych przeznaczono ponad 2,3 mln zł. W latach 2011 – 2014 na drogach nie powstała w formie remontu żadna nakładka asfaltowa, gdy tymczasem w ciągu trzech lat bieżącej kadencji remontami takimi objęto prawie 9% wszystkich dróg gminnych na terenie Sławkowa. Suma długości odcinkowych nakładek wykonanych w latach 2015-2017 w różnych częściach miasta wynosi ponad 4,2 kilometry o łącznej powierzchni ponad 21 tys. m2. W 2015 roku wartość tylko tych prac wyniosła ponad 95 tys. zł, w 2016 roku – prawie 406 tys. zł, a w 2017 r. już ponad 1 mln zł.
– Realizowanie remontów w postaci odcinkowych nakładek asfaltowych pozwala na szybkie uzyskanie komfortu dla pieszych i kierowców, równej nawierzchni na całej szerokości ulicy oraz zdecydowanie większej trwałości od bieżącego łatania ubytków. W pierwszej kolejności tymi pracami objęto odcinki dróg wymagające dużych nakładów na bieżące, powtarzające się łatanie dziur oraz charakteryzujące się relatywnie dużą liczbą użytkowników danego odcinka, z uwzględnieniem różnych części miasta, a nie tylko centrum. Podejście to pozwala na dalszą koncentrację środków na następne odcinki dróg – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk. – Ostatnio ze strony klubu radnych „Niezależni” pojawiły się zarzuty o to, że miasto nie prowadzi łącznie z wykonaniem nakładek asfaltowych budowy sieci kanalizacyjnej. Wyjaśnienie jest niezwykle proste. Gdyby przyjąć to jako zasadę, koszty prac na drogach wzrosłyby niebotycznie, a to spowodowałoby brak możliwości realizacji tak szerokiego programu remontów. Dlaczego? Na podstawie kosztów realizacji inwestycji przebudowy ulic Mały Rynek, Staropocztowa i Kościelna o łącznej długości 549 metrów w 2015 roku można powiedzieć, że inwestycje drogowe z budową kanalizacji sanitarnej i z konieczną wtedy wymianą podbudowy oraz innych sieci na długości 100 metrów kosztują ok. 800 tys. złotych. Jak łatwo policzyć, skoro przez 3 ostatnie lata na remonty nawierzchni przeznaczyliśmy ponad 2,3 mln zł, to realizując pomysł radnych z klubu „Niezależni” wykonalibyśmy kompleksową przebudowę dróg wraz z kanalizacją na odcinku… zaledwie 290 metrów. Zamiast 4258 metrów. Przy takim, proponowanym podejściu zrobiony byłby mały odcinek w centrum miasta, bez żadnych prac w innych częściach Sławkowa. Nie można dopuścić do takiej sytuacji, bowiem prace remontowe nawierzchni ulic trzeba wykonywać stopniowo w całym mieście – dodaje Rafał Adamczyk.