Testowy kontener wyruszył do Chin
Testowy kontener wyruszył do Chin
Jest krótszy od morskiego i ma stać się dobrą alternatywą dla innych szlaków – tak od jakiegoś już czasu mówi się o transkaspijskim korytarzu transportowym. Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa wspólnie z firmą Far East Land Bridge (FELB) wysłała właśnie pociągiem ze Sławkowa w Polsce do Urumczi w zachodnich Chinach pierwszy, testowy kontener.
Celem projektu jest przetestowanie nowej trasy kolejowej pomiędzy Europą a Azją, która stać się ma znacznie dogodniejszą alternatywą niż połączenie morskie czy lotnicze. – Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków „just-in-time” – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
W sobotę 23 czerwca w odprawie testowego ładunku na terenie Euroterminala Sławków, poza przedstawicielami PKP LHS i firmy FELB, wziął udział również burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk i przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak.
– Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany dotyczące wykorzystania najbardziej na zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1520mm – dodaje Wilhelm Patzner, Chief Executive Officer FELB. Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza, że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin. Włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach – dodaje Patzner.
Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa w Polsce, gdzie zlokalizowany jest najdalej na zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. Według szacunków, w 2020 roku koleje kazachskie przewiozą 800 tysięcy kontenerów zmierzających z Chin do Europy.
Ogromną wagę wydarzenia zauważają też władze samorządowe Sławkowa. – Wpisuje to nasze miasto niezwykle mocno w transkontynentalne trasy transportowe. Mamy szansę jeszcze mocniej zaistnieć w wymiarze międzynarodowym. Dla nas to również następny, bardzo silny argument przemawiający za tym, że budowa łącznika drogowego pomiędzy Sławkowem a drogą S1 w Sosnowcu powinna być uznana za strategiczną inwestycję dla całego regionu i kraju, finansowaną przy udziale rządowym – podkreśla burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.
Autor: Rafał Adamczyk
foto: Krzysztof Kozieł