Kolejne interwencje w sprawie łącznika

Rafał Adamczyk

Kolejne interwencje w sprawie łącznika

Foto: Rafał Adamczyk
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

Nie cichnie temat budowy łącznika DK94 z Euroterminalem. W ostatnich tygodniach do wszystkich parlamentarzystów i eurodeputowanych województwa śląskiego oraz radnych sejmiku trafiły pisma włodarzy Sławkowa i Dąbrowy Górniczej z prośbą o pomoc w tej sprawie.

Wsparcie w sprawie zapowiedzieli już pierwsi radni wojewódzcy. O kolejnych rozmowach na szczeblu województwa w tej sprawie poinformował też poseł Robert Warwas i posłanka Danuta Nowicka. Interpelacje w tej sprawie złożyli także europoseł Łukasz Kohut i posłowie Mateusz Bochenek, Rafał Adamczyk, Włodzimierz Czarzasty i Wojciech Saługa. W starania o budowę łącznika zaangażowane są także zarządy Euroterminala i PKP LHS jako spółek Skarbu Państwa.

Ten odzew to efekt działań burmistrza Sławkowa Rafała Adamczyka i prezydenta Dąbrowy Górniczej Marcina Bazylaka, którzy w swoim piśmie zaapelowali o pomoc w działaniach zmierzających do wpisania budowy łącznika do Krajowego Planu Odbudowy, co stanowiłoby gwarancję realizacji inwestycji. Prace nad planem toczą się aktualnie w Ministerstwie Funduszy i Rozwoju Regionalnego. Pisma w tej sprawie trafiły już też do premiera, właściwych ministerstw i władz samorządowych województwa śląskiego.

W pismach znalazł się też link do materiału filmowego, zrealizowanego przez burmistrza Sławkowa.

Mija rok od chwili, w której szerokim torem wjechał do Sławkowa pierwszy pociąg z towarami z Chin. I choć do dziś przyjechało ich już kilkadziesiąt, wciąż nie zapadły żadne wiążące decyzje, które zakończyłyby wieloletni koszmar mieszkańców Sławkowa i dzielnicy Strzemieszyce w Dąbrowie Górniczej. Pod ich oknami przejeżdża dziś ponad tysiąc tirów na dobę. W styczniu upływa też kilka miesięcy od zaproponowania przez burmistrza Sławkowa i prezydenta Dąbrowy Górniczej nowej, kompromisowej wersji budowy łącznika drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem, który rozwiązałby problem. Mieszkańcy zapowiadają kolejne akcje protestacyjne na drogach.

Konieczny do wybudowania odcinek ma długość około 5 km, a koszt jego budowy nie powinien przekroczyć 200 mln zł. Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego województwa śląskiego łącznik ma mieć przy tym status drogi wojewódzkiej. Fragment biegnący przez Sławków zarządzany miałby być przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który jest jednostką podległą marszałkowi województwa śląskiego.

Propozycja jest również zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Sławkowa. Łącznik stworzy zdecydowanie lepsze warunki funkcjonowania dla dynamicznie rozwijających się dwóch spółek Skarbu Państwa – Euroterminala i PKP LHS.

 

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop